De Fotografen

Resultaat

Resultaten 12 - 12 van 213

Lood van Bennekom

Van Bennekom kwam bij toeval met de fotografie in aanraking. Na de lagere school werkte hij enige tijd als elektricien. Hij was lid van de Arbeiders Jeugd Centrale en had veel belangstelling voor literatuur en kunst. Hierdoor kwam hij in contact met het marionettentheater van Adriaan van der Horst, belandde hij met hem in Parijs en leerde daar rond 1926 de Amerikaanse fotografe Berenice Abbott kennen. Zij maakte hem enthousiast voor de fotografie en nam hem in dienst als assistent. Bij Abbott werkte hij onder andere aan de ontsluiting van het archief van Eugène Atget, dat zij in 1928 had verworven. Toch was de praktijk zijn voornaamste leerschool: eerst als pers- en reclamefotograaf, daarna als bedrijfsfotograaf bij Philips (1934-1936) en Van Leer (vanaf 1936) en tenslotte als fotograaf bij de Rijksvoorlichtingsdienst in Indonesië (1948-1950). In de jaren 1937-1941 behoorde hij tot de vaste medewerkers van het tijdschrift 'kleinbeeld-foto'.

Hoewel Lood van Bennekom een veelzijdig fotograaf was, kreeg hij vanaf de jaren vijftig vooral bekendheid als modefotograaf. Dit in samenhang met de opkomst van de Nederlandse haute couture en groei van de confectie-industrie. Hij maakte reportages van shows in Nederland door Franse ontwerpers als Hubert de Givenchy en Jacques Fath en opkomende Nederlandse couturiers als Max Heymans. Behalve shows fotografeerde Van Bennekom ook modecollecties en accessoires. Deze werden in de studio of op locatie opgenomen. Hij was de vaste fotograaf van mode- en hoedenontwerper Peter van Voorn en de schoenenfirma Bata International. Zijn tweede vrouw Tosca Leenders schreef vaak teksten bij zijn foto's die werden gepubliceerd in verschillende toonaangevende vrouwenbladen, zoals Margriet, Eva, Libelle en Beatrijs.

Een selectie uit het werk van Lood van Bennekom

Bekijk alle foto's van deze fotograaf