De Fotografen

Resultaat

Resultaten 19 - 19 van 213

Hans de Boer

Hans de Boer kwam in de fotografie terecht via de natuurfotograaf Nol Binsbergen, een vriend van zijn vader die voor De Arbeiderspers werkte. Na de bevrijding zou Hans de Boer eveneens voor deze uitgeverij gaan werken. Samen met Ed van der Elsken kwam hij vervolgens in dienst bij Foto Brouwer in Wormerveer (1947-1949). Aansluitend vertrok De Boer naar Amsterdam om - na kortere assistentschappen bij Paul Hartland en Cor van Weele - vijf jaar voor Cas Oorthuys te gaan werken (1951-1956). Tenslotte was hij van 1956 tot circa 1980 als zelfstandig fotograaf en GKf-lid werkzaam in Amsterdam.

Het werk van Hans de Boer is relatief onbekend gebleven. Ten onrechte, gezien de onderwerpen en artistieke kwaliteit van zijn foto's. Zo fotografeerde hij in 1962 voor kunsthandel Monet op het Rokin de befaamde Fluxus-happening van de Duitse kunstenaar Wolf Vostell. Ook documenteerde hij de restauratie van het Schröderhuis van Gerrit Rietveld in 1975 en de bouw van het fameuze Philips-paviljoen van Le Corbusier voor de Wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel. Net als vele toenmalige collega’s maakte hij foto's voor verschillende bedrijfsfotoboeken, onder andere van de Verenigde Coöperatieve Suikerfabrieken Dinteloord, Roosendaal en Zevenbergen (1957), de Association Cooperative Zeelandaise de Carbonisation in Sluiskil (1961) en de Nederlandse Spoorwegen (1963). Talens, Cetabever, Akzo en Flexa behoorden tot zijn latere opdrachtgevers voor industriële en reclamefotografie. Opmerkelijk in zijn oeuvre zijn de ongedwongen portretten van kunstenaars als Paul Citroen, Ger Lataster, Melle, Herman Gordijn en Jan Wolkers.

Een selectie uit het werk van Hans de Boer

Bekijk alle foto's van deze fotograaf