De Fotografen

Resultaat

Resultaten 34 - 34 van 214

Violette Cornelius

Opgegroeid in het buitenland, kwam Violette Cornelius in 1938 naar Nederland. Na een half jaar Haagse Academie van Beeldende Kunsten verruilde zij deze opleiding voor de Nieuwe Kunstschool in Amsterdam. Cornelius was vermoedelijk de enige fotografie student van voormalige Bauhaus-leerling Paul Guermonprez. Verschillende fotoreportages die zij rond 1940 met de schrijver Maarten ('Mik') van Gilse maakte, bevestigen haar vroege belangstelling voor de documentaire fotografie.

Verzet tegen de Duitse bezetter was bijna vanzelfsprekend voor de kring waarin Violette Cornelius zich bewoog. Zij raakte dan ook al snel betrokken bij het kunstenaarsverzet en het illegale tijdschrift ‘De Vrije Kunstenaar’. Om verplichte inschrijving bij de Kultuurkamer te omzeilen, maakte deze groep in de herfst van 1942 de eerste valse persoonsbewijzen voor bevriende kunstenaars. De negatieven van haar reportage over deze illegale activiteiten werden om veiligheidsredenen voor alle betrokkenen op een onbekende plaats begraven en doken na de bevrijding verrassenderwijs weer op.

In de eerste naoorlogse jaren maakte zij vooral (kinder)portretten in opdracht. Rond 1950 kwam Cornelius via Jan Rietveld in contact met de architecten rond het tijdschrift ‘Forum’. Hierdoor werd architectuurfotografie een belangrijke specialiteit, maar uiteindelijk verkoos zij toch de reportagefotografie. Na de Russische inval van Hongarije maakte Cornelius met de van oorsprong Hongaarse fotografe Ata Kando een oogstrelende publicatie over de vluchtelingenstroom bij de Oostenrijks-Hongaarse grens. In 1958 werkte Cornelius aan drie bedrijfsboeken voor Meijer's Industriële Uitgeverij: ‘Vuur aan zee’ van Hoogovens, ‘Honderd jaar Grasso’ en ‘Adriaan Honig's Kunsthars Industrie’.

Na de beëindiging van haar relatie met Jurriaan Schrofer, brak voor haar in 1964 een nieuwe levensfase aan. Zij nam in dat jaar deel aan de Tellem-expeditie, raakte geïnteresseerd in antropologie en verbleef langdurig in het buitenland. Samen met haar Engelse reisvriend Sean Wellesley richtte zij zich op de migratie naar stedelijke gebieden in ontwikkelingslanden. Hiervoor verbleven zij gedurende langere tijd onder meer in Irak, India, Afrika en Peru

Een selectie uit het werk van Violette Cornelius

Bekijk alle foto's van deze fotograaf