De Fotografen

Resultaat

Resultaten 39 - 39 van 214

Ad van Denderen

Ad van Denderen behoort tot de belangrijkste Nederlandse documentaire fotografen. Hij volgde een opleiding aan de Grafische School in Utrecht en raakte door Ata Kandó als docente bevlogen van het medium fotografie.

Vanaf 1965 kreeg hij bekendheid door veelal in het buitenland gemaakte reportages voor bladen als Avenue, Geo, Stern, The Independent en Vrij Nederland. Anders dan de meeste fotojournalisten was Van Denderen minder geïnteresseerd in die ene, unieke nieuwsfoto. Het ging hem meer om verdieping van kennis over onderwerpen die volop in de belangstelling van de media staan. Daarvoor concentreerde hij zich in toenemende mate jarenlang op een beperkt aantal actuele thema’s.

Naast publicaties in de geïllustreerde pers leidde deze vorm van onderzoeksjournalistiek met geruime tussenpozen tot boeken en tentoonstellingen. Na Welkom in Suid-Afrika (1997) en Peace in the Holy Land (2003) volgde in 2003 Go No Go. Voor dit boek en tentoonstellingsproject reisde hij 16 jaar langs de grenzen van de Europese Unie en documenteerde hij op alle mogelijke manieren de problematiek van de illegale migratie. Internationaal werd dit fotoboek meerdere malen bekroond.

Sindsdien werkt Ad van Denderen vooral in kleur en maakte hij in 2004 het veel besproken vierde nummer van het tijdschrijft Useful Photography over affiches van Palestijnse zelfmoord terroristen. Na vele jaren voorbereiding werd in 2008 zijn lang verwachte boek- en tentoonstellingsproject Edges of the Mediterranean worden afgerond over moderne vormen van toerisme rond de Middellandse Zee.

Als erkenning voor zijn verdiensten op het gebied van de fotojournalistiek ontving Van Denderen in 2008 een oeuvreprijs van het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst.